Zomervakantie!

11 mei 2015 - Southampton, Verenigd Koninkrijk

Het is alweer veel te lang geleden dat ik jou als trouwe lezer heb voorzien van leesvoer; om precies te zijn: 5,5 week. Nu de deadlines zijn verstreken, betekent dat de ideale tijd om weer eens een verhaaltje te tikken.

Deadlines verstreken, met andere woorden: ZOMERVAKANTIE! Oké. zo goed als dan. Aangezien ik nog wat schoolwerk uit Nederland in moet halen van voor mijn vertrek is het nog niet helemaal feest. Of toch wel? Daarnaast bestaat ook de kans dat ik de assessments hier moet repareren. Maar het klinkt gewoon lekker om nu al te kunnen zeggen dat ik zomervakantie heb. Jij zal wel denken: heb jij nog niet genoeg vakantie gehad daar in Engeland? Nou, vakantie is nooit mis kan ik je vertellen.

Vrijdag 8 mei was de dag dat Tom en ik ons sportnieuwsbulletin van vijf minuten inleverde bij de leerlingenadministratie. Zeventien weken geleden arriveerde ik hier in Southampton. Maar echt op de hoogte gehouden wat ik nu op school moest doen, heb ik je niet. Hieronder een samenvatting van welke vakken ik volgde, wat ik precies moest doen en hoe de docent(en) van dat vak waren.

Sports, news and reporting

Iedere maandag had ik college van vijf tot zes uur van John May. Deze man heeft zijn sporen verdiend in de sportjournalistiek met verschillende klussen. Hij werkte voor BBC Sport en verschillende landelijke en regionale kranten. Een man met ervaring dus. John introduceerde de eerste weken de vier verschillende onderdelen van ons assessment: match preview, match report, quotes-led re-write en inquest piece. Deze onderdelen horen bij één sportwedstrijd. Je zou denken dat je daar live naartoe moet gaan om quotes te halen en verslag te doen, maar dat was geen vereiste. Je kon de wedstrijd ook gewoon op tv volgen. Ik heb gekozen voor de wedstrijd Southampton - Crystal Palace.

De preview is een voorbeschouwing van de wedstrijd. Een match report is het daadwerkelijke wedstrijdverslag. De quotes-led re-write is het wedstrijdverslag met quotes daaraan toegevoegd van beide partijen zodat er balans is in het verhaal. De inquest piece is het vrijere gedeelte van het assessment. Het is een analyse van de wedstrijd waarbij je één bepaald moment uitlicht. Voor iemand die al drie jaar journalistiek studeert, zijn dit niet de meest moeilijke opdrachten.

Elk onderdeel bestaat uit vijfhonderd woorden. Bij dit eerstejaarsvak gaat het erom dat je ordent en de juiste invalshoek kiest. Dat mijn Engels niet helemaal op het niveau is van wie de moedertaal Engels is, maakt niets uit. Volgens John en Graham Hiley, de andere docent die op donderdag drie uur werkcollege geeft, spreken en schrijven (Dave, Tom en ik) in sommige gevallen beter Engels dan onze klasgenoten uit de UK.

Graham gaf dus iedere donderdag van 9 tot 12 (Pff, veel te vroeg opstaan) een werkcollege. Tijdens dit college oefenden we elke week een bepaald onderdeel van het assessment. De docent keek dat vervolgens na. Een ideale manier van werken, omdat je de onderdelen zo onder de knie krijgt. Ik lever mijn werk graag zo goed mogelijk in dus ik maakte graag gebruik van Grahams voorstel: hij wilde met mij de vier onderdelen van het portfolio doornemen, zodat de zinnen in goed Engels lopen en grammaticaal foutloos zijn.

Ik moet zeggen dat het mij niet tegenviel wanneer hij zijn journalistieke oog liet vallen op mijn werk. De zinsbouw kon vaak anders, maar wat betreft woordkeus en grammatica ben ik stappen vooruit gegaan het afgelopen half jaar. De invalshoeken van de onderdelen waren volgens Graham goed gekozen.

Ruim een maand voor de deadline heb ik mijn assessment ingeleverd via Turnitin op MyCourse. Het punt heb ik jammer genoeg nog niet teruggekregen, maar als je 39% moet halen voor een voldoende maak ik mij vooralsnog geen zorgen over een herkansing.

Life as a sports Freelance

Eigenlijk wat ik het liefst doe: mooie verhalen maken. In tegenstelling tot Sports, news and reporting and TV Sports Studio Skills is dit een vak voor studenten uit het derde jaar en tevens een assessment voor het afstuderen. Pat Symes gaf een hoorcollege van 9 - 10 (Man, wat vroeg!) en daarna een soort van werkcollege van 10 tot 12. Pat heeft een eigen persbureau opgericht, Mynewsagency. Een man met een groot netwerk dus en verstand van zaken. Tijdens de hoorcolleges kwamen mensen uit het werkveld, van Sky News bijvoorbeeld, praten over eigen ervaringen. Erg interessant!

Het college daarna was in het computerlokaal. Pat stuurde aan het begin van het semester een lijst rond met betaald voetbalclubs uit de lagere divisies (Championship, League One en League Two). Wij mochten een club uitkiezen die je dan zou volgen voor het hele semester. Iedere vrijdagmorgen kon je op vrijwillige basis een verhaaltje van honderdvijftig woorden maken over een speler van die club. Mij was het een genoegen om te schrijven over Sheffield United, een club uit de League One. Aangezien ik heel ijverig ben (*kuch) deed ik dat al op donderdagavond. Ik moest vrijdagochtend namelijk naar school.

Aangezien dit college op dinsdag was, zaten Dave en ik onze tijd eigenlijk uit. In de League One spelen ze namelijk doordeweeks en in het weekend. Het verhaaltje was geschikt voor de zaterdagkrant, dus veel kon je niet doen, want met het assessment was ik nog niet bezig op dat moment. Daar ben ik pas rond de paasvakantie mee begonnen, vlak nadat mijn moeder na veel heisa met het vliegtuig naar Nederland vertrok.

Ik had op de planning staan om Danny Holla, oud-speler van ADO Den Haag en nu spelend voor Brighton and Hove Albion, te interviewen. Via de perschef, die wel toegankelijk is en normaal reageert, heb ik zijn telefoonnummer gekregen. De voetballer stond open voor een interview, maar wanneer dat plaats zou vinden, was afhankelijk van zijn trainingsschema. Met Pasen zou hij naar Nederland gaan, dus ik stond even in de wachtrij. De eerst volgende keer dat ik vroeg of hij al wist wanneer hij tijd had, zei die: "Ik heb met mijn manager gesproken en hij vindt het geen goed idee als ik met je spreek." Balen, maar typisch iets voor voetballers. Lak aan journalisten die een mooi verhaal willen maken.

Er moest een plan B komen en gelukkig had ik dat al snel. Tom heeft één keer meegetraind op de tennis academy. Colin Murphy heeft JEM opgericht. Hij zou een goede interviewkandidaat zijn. Hij stond open voor een interview, dus de afspraak was snel gemaakt. Kwam ik daar aan op de tennisbaan zei Colin tegen mij: "I've got someone who is more interesting than I am."

Zo leerde ik Wasif Cheema kennen, een Pakistaan die naar Southampton is verhuisd om te kiezen voor zijn maatschappelijke carrière. Hij tenniste op elfjarige leeftijd al voor Pakistan Onder 12 (O12). Een jaar later voor Pakistan O14 en op veertienjarige leeftijd was hij goed genoeg voor het continentale team van Azië.

Een betere interviewkandidaat voor mijn assessment had ik niet kunnen wensen. Negen uur werk zat erin, maar dan ben je ook wel tevreden met het uitgewerkte verhaal van 1800 woorden. Bij dat interview horen nog een: rationale and pitch. The rationale is een verantwoording waarom je voor het medium hebt gekozen waar jij je verhaal wil slijten en waarom die persoon een ideale interviewkandidaat is. The pitch is het opstellen van een e-mail van tweehonderd woorden naar de persoon die jouw verhaal over zou willen nemen.

Over het eindresultaat ben ik niet ontevreden en helemaal niet als ik mij voorbereid om iemand anders te interviewen. Een goede test ook om iemand in het Engels te interviewen en het daarna ook in die taal uit te werken.

TV Sports Studio Skills

Eigenlijk heb ik niks met tv, daar ben ik de afgelopen jaren wel achter gekomen. Toch wilde ik het graag nog een kans geven. Wat ik precies moest doen, hoorde ik tijdens de eerste les. Dit vak volgde ik iedere vrijdag van 9-12 (Lekker vroeg op na een avondje Yates). Taak: een sportnieuwsbulletin maken van vijf minuten. Een groep van drie zou het beste zijn. Aangezien Tom en ik met zijn tweeën waren, moesten we nog een groepsgenoot vinden. Helaas, niemand vond ons cool genoeg.

Jon Ferrero was de docent van dit vak. Hij is eindredacteur van Breakfast TV, dé ontbijtshow van Engeland. De lessen waren een beetje hetzelfde als de werkcolleges van Sports, news and reporting. Zelf aan de slag met één van de onderdelen die in het nieuwsbulletin terug moeten komen: upsot, underlay, package. In Nederland kennen we die termen niet zoals hij die gebruikt.

Een upsot is dat de presentator in beeld komt, vervolgens verdwijnt maar blijft praat en daarna een quote komt van een sporter. Bij een underlay zegt de presentator wat er gebeurt. Een package is een samenvatting van een event met voice-over commentaar daaronder.

In de loop naar de paasvakantie konden we deze onderdelen onder de knie krijgen. Het montageprogramma is veel makkelijker dan bij ons op school: Final Cut Pro. Een uitgebreide iMovie en een eenvoudigere versie van AVID Media Composer. Na Easterbreak zouden we daadwerkelijk aan de slag gaan met het bulletin.

Je zou denken dat je alle materiaal zelf moet filmen voor het bulletin, maar bijna alles kregen we van de sportsjournalism server. Het enige wat wij zelf hebben gefilmd, is een heel kort interview, dat gaat over 'The Fight of the Century, met een bokscoach. Tom was de presentator van ons bulletin, want dat past niet zo bij me.

De opdracht was leuk om te doen, maar ik blijf van mening dat tv niet bij me past. Een journalist moet toch multimediaal kunnen werken, dus de ervaringen die ik heb met tv komen altijd van pas. Ik ben iemand die liever verhalen schrijft dan drie uur achter de computer zit om te monteren.

Het item gaat Tom nog een keer op YouTube zetten, dus ook dan krijg jij de link (in dit blog te vinden).

Een korte impressie van wat ik op school moest doen. Een half jaar vakantie kan je het eigenlijk noemen. Voor de uitdaging hoefde ik het niet echt te doen, maar het was een mooi avontuur om een keer in het buitenland te studeren. Gelukkig ben ik hier nog 2,5 tot 3 weken. In die tijd ga ik mijn schoolzaken in Nederland inhalen en nog wat steden bezoeken in de buurt.

Tot over een paar weken!

1. Wil fassbender:
    11 mei 2015
    Hoi Wout. Leuk dat verhaal van jou. maar voor zo'n ouwe knakker als ik die redelijk kan lezen was het verhaal toch een beetje boven mijn pet. Geeft niks. ik lees het nog wel een (paar) keer en dan zal ik het wel begrijpen (hoop ik). Ik vind het in ieder geval fantastisch dat je me de verhalen toestuurd en ben vreselijk en ontiegelijk trots op je. Groetjes van ons uit Turkije. HOUDOE!!!!!
    Wij zijn juli en augustus weer in Nederland. Kom je dan een keer aan? (Ik bedoel niet langs, wel effe bellen 0475 214425.
  2. Wout:
    11 mei 2015
    Ha opa! Ik dacht dat de taal niet al te ingewikkeld was, maar dus toch.. Misschien zijn het de Engelse termen wel. Ik kom wel een keer op bezoek als je terug bent in Nederland. Zet een pilsje maar koud als ik kom;) Groetjes!