De Nigeriaanse kapper, eerstejaars vakken en natuurlijk: (Engels) bier

15 februari 2015 - Southampton, Verenigd Koninkrijk

Een echte globetrotter kan ik mezelf nog niet noemen. De verhuizing van Tilburg naar Southampton past misschien wel bij die term, maar wat ik hier allemaal doe, past nog niet echt in dat straatje. Behalve het bezoek aan de haven - wat ook nog eens het verkeerde deel bleek - is er nog niet echt iets ondernomen. De eerste maand is er meestal een waarin je aftast hoe het bevalt. Nou ik kan je verzekeren: het bevalt prima!

Vooral bij het schoolrooster lik ik mijn vingers af (sorry pa en ma). Dertien uren staan ingepland, maar dat haal ik bij lange na niet. Ik hoefde voor de vakken in ieder geval niet niet naar Engeland te verhuizen. Sports News and Reporting, Life as a sports freelancer en Studio Skills. Dus verslind ik mijn tijd met series (Prison Break en nu Sons of Anarchy), de PS4 en mijn studieachterstand in Nederland.

De vakken

Sports News and Reproting laat je kennis maken met het sportnieuws. Life as a sports freelance spreekt een beetje voor zich. Je interviewt een sporter en probeert dat te verkopen bij een medium. Voor Studio Skills maak je in een groepje van drie een sportnieuwsbulletin van vijf minuten. Niet het moeilijkste op aarde, maar voor mijn Engels is het een goede leerschool.

Die taal gaat me al steeds beter af. Niet dat ik me niet verstaanbaar kon maken of dat ik niet begreep wat er gezegd werd, maar op school is alles in het Engels (best wel logisch). De docenten mogen ons (Dave, Tom en mij) wel. We zijn al uitgenodigd om een kop koffie te drinken op het kantoor van onze docent van Sports News and Reporting. De docent van Life as a sports freelance heeft Dave en mij een soort van freelanceklus aangeboden, maar de kranten hebben we er nog niet mee gehaald. Is er voetbalnieuws uit Nederland dan wil hij dat graag hebben.

Solent University is echt gigantisch, en al helemaal vergeleken met de FHJ. Deze school heeft veel internationale studenten en het scala aan vakken dat je kunt kiezen is enorm. Binnen een kwartier ben je met de benenwagen op school. Alles is hier sowieso goed te belopen. Een fiets is een overbodige luxe in Southampton.

De kapper en Texas Grill

Een half jaar in Southampton wonen zonder een fresh haircut te nemen, is onmogelijk. De zoektocht naar een geschikte kapper duurde niet lang. Elke dag komen we wel een keer bij de ALDI - hier een luxe winkel en maar twee minuten lopen - om de dagelijkse (on)kost te halen. Op de weg naar de winkel ligt een kleine kapperszaak van een Nigeriaan. Wij gaven hem een kans en zijn naar binnen gegaan. De muziek die uit de stereotoren knalt, is veel te hard voor zo'n kleine zaak, maar is wel lekker. Skales - I am for real is by far onze favoriete plaat die in die zaak gedraaid wordt. De nieuwe coupe die is aangemeten bevalt prima, dus daar komen we nog wel vaker terug.

Niet ver daar vandaan ligt onze favoriete hamburgertent: Texas Grill. We hebben hier wel een eurootje of vijftig uitgegeven gok ik. We kunnen ons al wel vaste klanten noemen. De hamburgers inclusief drankje en friet daar zijn redelijk betaalbaar (zeven pond) en echt heerlijk. Een goede bodem voor een goede stapavond. Bevois Valley Road is de straat die we het vaakst bewandelen: naar de hamburgertent, de ALDI, de kroegen of school.

Pubs en clubs

Wat ze over Engeland zeggen is waar: de pubs sluiten rond middernacht en het volk spoort niet. Ook als je de maandomzet op één dag verdubbelt, mag je niet even rustig je pilsje op drinken. Giet het maar over in een plastic beker en ga mijn kroeg uit. De sfeer die in de pubs heerst is wel erg prettig. Het hoort er in Engeland gewoon bij om na je werk even de pub in te duiken voor een biertje (of twee/drie). Wij doen dat met enige regelmaat, maar dan thuis. Al die zware schooldagen daar moet je even van bijkomen en dat kan goed met een blik Carlsberg van de ALDI. Hebben we geld genoeg dan gaan we naar de Guide Dog (halve minuut lopen). Zes keer genomineerd tot pub van het jaar in Hampshire. Frontier is onze favoriet daar. Wil je weten hoe het smaakt? Kom zelf maar proeven!

Stappen hoort ook bij het studentenleven, en aangezien we veel van het vloeibare goud houden, zijn we toch zeker wel één of twee keer per week in een club te vinden. Oceana is de grootste discotheek van de stad. We hebben de boel hier twee keer op stelten gezet, maar voordat je binnenkomt moet je wel even mee om gefouilleerd te worden. Ik dacht dat ik er niet echt als een bengel uitzag, maar hier denken ze daar anders over. Werk je vriendelijk mee dan is er niks aan de hand en heb je een prima avond.

Junk blijkt tot nog toe onze favoriete tent. Op vrijdag is het vooral oude klassiekers (We will rock you bijvoorbeeld), maar dat is toch niet echt de favoriete muziek. Zaterdag is vooral techno en elektronische muziek. We brengen de avonden hier prima door. Vooral als ik het kaartje van mijn jas niet kwijtraak. Gelukkig is onze buurman Flip (ook een jongen van de FHJ) er, die mijn jas weer terugkrijgt. Aan kroegen geen gebrek in de stad, maar wat nu echt de beste is, moeten we eigenlijk nog uitvinden, want we vallen elke keer terug op Junk.

Eerste bezoek

Een uur vliegen of een paar uur met de auto en dan ben je al in Southampton. Onze vrienden kunnen ons niet missen, dus vorig weekend hebben we het eerste tuig over de vloer gehad. Dit maal uit Tilburg. Een duur weekend waar we van vrijdag tot en met maandag met een liter of 25(!) een poging deden om onze lever te vernietigen. Hij is nog intact, dus daar ben ik blij mee. Mijn portemonnee huilde een paar dagen en mijn hoofd ook, maar het was een goud weekend. Zaterdag en zondag de hele dag voetbal kijken in de pub, alhoewel ik van het eerste uur op zondag niet al te veel heb meegekregen ook al was ik erbij. En daarna richting het centrum om de club onveilig te maken.

The Saints - The Hammers

Een voetbalfanaat in het voetbalwalhalla kan het niet beter treffen. De plaatselijke FC heeft een Nederlands tintje, dus dan bezoek je nog sneller een wedstrijd: Southampton - West Ham United. Een mooi affiche als je kijkt naar de ranglijst, maar het was een schijtpot eerste klas. Tot aan de 65e minuut: rood voor de keeper van West Ham. De hel brak los, maar The Saints konden de overtalsituatie niet omzetten in een overwinning, 0-0. Het mooiste nog aan de wedstrijd waren de fans van West Ham. Ze bleven maar zingen en elke keer hadden ze een reactie op de Southampton fans. Heerlijk dat cynisch gedoe, daarvoor kom je naar de wedstrijd.

De brilstand op het scorebord, maar dat schroomt ons niet om binnenkort weer te gaan. Dit maal met onze volgende bezoeker uit Tilburg. Liverpool thuis staat op het programma, dus dan zien we good-old Steven Gerrard en Super Mario Balotelli schitteren op St. Mary's.

Wat betreft het regelen van interviews met spelers: dat is bijna onmogelijk. We kwamen Eljero Elia tegen op de eerste maandag dat we hier waren, maar tot een interview heeft het nog niet geleid. De persvoorlichters zijn arrogant en reageren niet op emails. Het moet via de persoonlijke weg, maar echt succes heeft het nog niet. Keep on trying!, en misschien lukt het alsnog.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jos wijnen:
    15 februari 2015
    He Wouter,
    Leuk verslag... boeiend ook,ik blijf ze lezen.
    Veel plezier daar.
    Jos
  2. Wil fassbender:
    15 februari 2015
    Heb je het ginnees bier al gedronken( ik weet niet of ik dat goed schrijf ) Ik vind het kattezeik en een schuimkraag op je lager kennen die stomme British ook niet
    Zelf achter de tap gaan staan en die kraan flink open trekken en niet dat softe. Probeer het maar eens als ze je toelaten achter de teke. Het voetbal viel dus toch een beetje tegen. misschien is PSV toch beter Och ja jij bent Ajaxfan. Die brouwen er ook maar weinig van gr
  3. Wout:
    17 februari 2015
    Bedankt Jos! Dat komt allemaal wel in orde ;) Ja Opa, ik heb al menig Guiness verslonden. Het Engels bier is goed naar binnen te slurpen, dus mag niet klagen. Ben denk ik niet zo'n goede tapper, dus laat het liever aan anderen over. En over het voetbal: zondag weer een kans!
  4. Wil fassbender:
    17 februari 2015
    Agge de ma wit zo PSV is toch beul beter